شما اینجا هستید

اخبار » جاده‌هایی خاکی که توسعه روستاها را سد کردند/چرخش پروژه‌های راه‌های روستایی بر پاشنه بدهی

به گزارش شهرمن  بهبود وضعیت راه‌های روستایی می‌تواند به آبادانی این مناطق که از کانون‌های مهم تولید و ارزش آفرینی هر جامعه‌ به شمار می‌روند، کمک کرده تا مسیر کشور برای دستیابی به توسعه پایدار را نیز هموار کند.

خدمات زیربنایی مانند راه‌های ارتباطی از مهم‌ترین عوامل توسعه‌ای جوامع مختلف محسوب شده و این مساله در جامعه بشری امروز نیز همواره مورد توجه دولتمردان بوده و هست تا جایی که از جاده همیشه به عنوان رکن مهم توسعه یاد می‌شود.

امروزه دولت‌ها برای توسعه مدرن جوامع خود بیش از پیش به انجام زیرساخت‌های ارتباطی در حوزه‌های مختلف از جمله جا به جایی کالا و مسافر اهمیت می‌دهند تا جایی که روز به روز شاهد گستره ارتباطاتی مهم در اقصی نقاط جهان هستیم.

جوامع بشری برای ارتباطات بیشتر، فارغ از مسایل مادی به ایجاد زیرساخت‌های مهم ارتباطی، حتی در سخت‌ترین شرایط ممکن اقتصادی اقدام کرده تا جایی که برای احداث یک جاده یا ریل قطار کوهستان‌های بی شماری را درمی‌نوردند و برروی رودخانه‌ها و یا حتی دریاها و دریاچه‌ها شبکه‌های ریلی به طول چند ده کیلومتر احداث می‌کنند.

ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی در کشور ما، به خصوص پس از انقلاب در مناطق مختلف از جمله استان‌ها، شهرها و روستاهای محروم از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و امروزه نیز شاهدیم که هیچ روستایی از عملیات عمرانی تاکنون محروم نمانده است.

بی شک، روستاها در کشور ما از مناطق محروم به شمار رفته و نبود امکانات لازم با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی و زندگی مدرن شهری طی دو یا سه دهه گذشته باعث مهاجرت بی‌رویه و گسترده روستاییان به شهرها و مناطق حاشیه‌ای آن شده که همین مساله نیز معضلات جامعه شهری ما را امروز دوچندان کرده است.

در این رابطه نقش راه‌های ارتباطی و جاده‌ها در مناطق روستایی همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و این مساله در استان آذربایجان‌شرقی نیز از گذشته‌های دور و نزدیک جزو دغدغه‌های مهم مسوولان به شمار رفته است.

فصل سرما که می‌رسد مسدود شدن راه‌ها دغدغه همه، به‌خصوص برای اهل رسانه می‌شود، چرا که به خوبی بر این موضوع واقف هستند که در دنیای کنونی راه‌ها به عنوان شریان اصلی ارتباطی در تمام بخش‌ها محسوب می‌شوند که اگر این شریان‌ها به هر دلیلی قطع و یا فاقد کارآیی شوند ضربات جبران‌ناپذیری در تمام بخش‌ها از اقتصاد، صنعت و سیاست و فرهنگ گرفته، حتی صدمات جانی را نیز در پی خواهند داشت.

حال اگر قرار باشد این راه، راه روستایی باشد که مستقیما با زندگی ساکنان روستاها گره خورده، جای تکاپو و تلاش برای رفع آن را دوچندان می‌کند.

مطمئنا خبرهای خوش مانند تولد نوزادی در فلان روستا، برف، ​آمبولانس، هلیکوپتر و … در فصل سرما دل همه ما را شاد و خرسند می‌کند اما قبول کنیم خبرهای تلخ و ناخوشایند مرگ‌های ناشی از مسدود بودن راه‌ها نیز کم نیستند که دل هر کدام از ما را به نوبه خود آزرده خاطر می‌کند.

مطمنئا ضرورت وجود راه‌ها و به‌خصوص راه روستایی را در یک گزارش یا خبر و با چند سطر نوشته نمی‌توان به تصویر کشید ولی حداقل می‌توان در حد بضاعت گریزی به آن زد.

۵۴ درصد راه های روستایی کشور آسفالته است

مدیر کل ساخت و توسعه راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای راهداری کشور گفت: تاکنون ۵۴ درصد از راه های روستایی کشور آسفالت شده است.

شعبانعلی خاوری اظهارداشت: اکنون ۱۱۱ هزار کیلومتر از راه های روستایی کشور آسفالته است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده بود که راه های روستاهای بالای ۲۰ خانوار را آسفالت کند که از ۳۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار حدود ۳۱ هزار روستا آسفالت جاده شده و هشت هزار روستا باقی مانده است.

خاوری خاطرنشان کرد: روستا های باقی مانده نیز در یک برنامه منسجم و در سال های آینده با کمک مجلس شورای اسلامی و تامین منابع مالی و سایر کمک ها آسفالت خواهد شد.

مدیر کل ساخت و توسعه راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای راهداری کشور گفت: بهسازی و آسفالت پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه های روستایی در مهر ماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفت که تا پایان شهریور ماه امسال چهارهزار کیلومتر ازاین راه ها روستایی بهسازی و آسفالت شد و سه هزار کیلومتر راه جدید روستایی ساخته شده است.

خاوری اظهار داشت: امیدواریم با حمایت های دولت بتوانیم اقدامات موثری در بهبود وضعیت شبکه راه های کشور انجام دهیم.

سرپرست معاونت راه‌های روستایی سازمان راهداری در خصوص طول راه‌های روستایی کشور گفت: پیش از انقلاب اسلامی در کشور ۹ هزار کیلومتر راه روستایی وجود داشت که ۲۰۰ کیلومتر آن اسفالت شده بود، اما امروز طول راه‌های روستایی کشور به ۲۰۶ هزار کیلومتر رسیده است و ۱۱۱ کیلومتر آن حداقل یک بار آسفالت شده است.

خاوری اعتبارات مورد نیاز برای ساخت و نگهداری راه‌های روستاهای بالای ۲۰ خانوار را ۵۰ هزار میلیارد تومان به نرخ روز دانست و گفت: امیدواریم این اعتبار حداقل در قالب یک برنامه پنج ساله محقق شود.

سرپرست معاونت راه‌های روستایی سازمان راهداری همچنین در خصوص رعایت استانداردها در ساخت راه‌های روستایی گفت: ساخت راه‌های روستایی طبق مشخصات این راه‌ها که در ضوابط و آیین نامه‌های ابلاغی کشور وجود دارد انجام می‌شود، اما معتقدیم با توجه به محدودیت منابع مالی کشور، باید در این پروژه‌ها مثل سایر طرح‌های اقتصادی، اعمال مهندسی ارزش بشود چراکه با توجه به ظرفیت راه‌های روستایی به لحاظ تعداد خودروها و تناژ عبوری از این راه‌ها و نیازهای توسعه‌ای مناطق روستایی، باید مهندسی ارزش در ساخت این راه‌ها جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

وجود ۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی ۲۷۵۷ در آذربایجان شرقی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز درباره آخرین وضعیت راه‌های روستایی حوزه ماموریتش گفت: آذربایجان‌شرقی با ۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی از غنی‌ترین استان‌های کشور در این بخش محسوب می‌شود که ۵ هزار و ۶۴۰ کیلومتر از این مسافت راه روستایی آسفالت، ۷۰۰ کیلومتر راه احداث شده شنی و ۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه خاکی و دسترسی را در بر می‌گیرد.

اروجعلی علیزاده تعداد روستاهای در بر گیرنده از این میزان راه را ۲ هزار و ۷۵۷ روستا اعلام کرد و یادآور شد: ۹۲ درصد از جمعیت روستایی استان به شبکه راه روستایی، دسترسی دارند که رقم متوسط کشوری این بخش ۸۲ درصد می‌باشد و حکایت از وجود تفاوت ۱۰ درصدی استان با سطح کشور را دارد.

۶۰ درصد راه های روستایی آذربایجان شرقی آسفالته است

وی، درباره آمار و ارقام راه‌های آسفالته روستایی به عدد ۶۰ درصدی روستاهای برخوردار از راه آذربایجان‌شرقی نیز اشاره و عنوان کرد: رقم متوسط کشوری نیز در این زمینه ۵۴ درصد به ثبت رسیده است.

علیزاده سختی راه ‌ازی به‌خصوص راه روستایی در استان را یادآور شد و گفت: با توجه به موقعیت جغرافیای و کوهستانی بودن استان و به تبع آن روستاها، هزینه متوسط احداث هر یک کیلومتر راه روستایی در آذربایجان‌شرقی ۴۰ میلیارد ریال می‌باشد و با این رقم در سایر مناطق کشور می‌توان ۴ کیلومتر راه ایجاد کرد که مقایسه این ارقام حکایت از دشواری‌ها و سختی های این امر در استان دارد.

تعریف ۱۲۹ پروژه راه روستایی برای آذربایجان‌شرقی

این مقام مسوول در حوزه حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: از سال گذشته ۱۲۹ پروژه راه روستایی با وسعت ۷۶۰ کیلومتر و فراوانی ۱۳۰ روستا در استان استارت خورد که براساس ارزیابی و برآورد هزینه‌های صورت گرفته برای اتمام صفر تا ۱۰۰ این حجم از کار، نیازمند ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر وضعیت اجرایی این پروژه‌ها اظهار داشت: ۱۹ پروژه با ۷۷ کیلومتر وسعت به صورت کامل اتمام و به بهره‌برداری رسیده، ۴۲ مورد با ۲۹۳ کیلومتر راه و ۵۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا و ۶۸ پروژه نیز در مرحله انتخاب پیمانکار می‌باشد.

چرخش پروژه‌های راه‌های روستایی بر پاشنه بدهی به پیمانکاران

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی بخش همیشه دارای سوال در حوزه کاری خودش را نیز اعتبارات دانست و متذکر شد: برای کل ۱۲۹ پروژه اشاره شده با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیازسنجی شده، تاکنون تنها ۳ هزار میلیارد ریال، معادل کمتر از ۱۰ درصد اعتبار پیش‌بینی شده تخصیص یافته است.

به گفته علیزاده، بدهی یک‌هزار و ۲۰۰ میلیاردی به پیمانکاران ناشی از عدم تخصیص به موقع اعتبارات این پروژه‌ها می‌باشد که در صورت تامین به موقع، مطمئنا شاهد اتمام این اهداف براساس برنامه زمان‌بندی شده که سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ می‌بودیم.

کمک قطره چکانی به مشکلات جاده‌های مرگبار میانه / راه ۱۲۰ روستایی شهرستان فاقد جاده آسفالت

نماینده مردم میانه در مجلس گفت: ۱۳ درصد راه‌های آذربایجان‌شرقی در منطقه میانه قرار دارند که حدود یک‌هزار و ۸۰۰ کیلومتر مشتمل بر ۴۰۰ راه روستایی را در بر می‌گیرد، اختصاص اعتبارات قطره چکانی جوابگو مشکل راه‌ها و جاده‌های این استان پهناور نیست.

مهدی اسماعیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: ۱۳ درصد راه‌های آذربایجان‌شرقی در منطقه میانه قرار دارند که حدود یک‌هزار و ۸۰۰ کیلومتر مشتمل بر ۴۰۰ راه روستایی را در بر می‌گیرد، اختصاص اعتبارات قطره چکانی جوابگو مشکل راه‌ها و جاده‌های این استان پهناور نیست.

وی همچنین اضافه کرد: حدود ۱۲۰ راه روستایی فاقد جاده آسفالت و غیراستاندارد در این استان قرار دارد و بیشتر مسیر راه‌ها مال‌رو هستند که با کوچکترین بارندگی دچار مشکلات بسیاری می‌شوند در این میان بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی به این موضوع باعث مرگ تعدادی بسیاری از هموطنان در جاده‌های این شهر می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تردد بیش از ۹ هزار خودرو از جاده میانه نشان از بی‌توجهی به این جاده پر تردد در کشور را می‌دهد به فرض مثال در قانون راه و شهرسازی تاکید شده است جاده‌ای که بیش از ۷ هزار تردد را در بر می‌گیرد، باید چهار باند برای آن در نظر بگیریم که این قانون برای جاده میانه حاکم نیست.

گفتنی است، آذربایجان‌شرقی با ۱۴ هزار کیلومتر که ۱۰ هزار کیلومتر آن راه روستای و ۴ هزار کیلومتر باقی‌مانده راه‌های اصلی، فرعی، آزادراه و بزرگراه را شامل می‌شود، یکی از پر راه‌ترین استا‌ن‌های کشور محسوب می‌شود.

،

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

شهر من | پایگاه خبری تحلیل شهر من